Binging with Babish

Eentje voor het lijstje zeer goed geproduceerde YouTube shows: Binging with Babish. De man kookt gerechten uit bekende films en TV programma's. Hoe absurd ze soms ook zijn.

Neem nu deze, The Moistmaker uit Friends, waarvoor hij niet enkel gauw een broodje maakt, maar alle voorbereidingen treft voor een full blown Thanksgiving dinner om dan de ideale left-over sandwich te kunnen maken.

Ik vind het geweldige afleveringen om naar te kijken en kan er gemakkelijk een paar uur mee vullen. Het tempo zit goed, heerlijke droge humor. En hij gaat echt voor een goed eindresultaat.

Hier ook, de ratatouille uit … euh, Ratatouille, blijven proberen tot het resultaat er uit ziet zoals in de film.

Of helemaal authentiek gaan om de beste strudel te maken.

Ik krijg er niet genoeg van. Ook, honger.


De GVR

Het voorbije weekend heb ik Spielberg's verfilming van het alom gekende boek The BFG gezien (mocht je toch niet weten waar de afkorting voor staat: The Big Friendly Giant). Ik heb er best van genoten, vooral de voice-acting van de reuzen vond ik plezant. Het bracht ook wat herinneringen terug aan een andere verfilming uit mijn kindertijd.

Ik bedacht ook dat ik me niet kan herinneren of ik ooit een Roald Dahl boek gelezen heb. Ik ken de meeste verhalen, maar ik denk dat het allemaal dankzij film is. Ik was al wat ouder toen ik bewuster begon te lezen en dan moest het altijd iets spannend zijn zoals Stephen King of Dean Koontz. De enige graag gelezen auteur die ik uit mijn tienertijd kan herinneren is Anthony Horowitz.

Omdat ik dit weekend toch in de stad moest zijn ben ik meteen ook langs een boekenwinkel gepasseerd om mij daar een kopie van De GVR van Roald Dahl aan te schaffen. Dat moet jaren geleden zijn dat ik nog een fysiek boek kocht voor mezelf, normaal lees ik op de Kindle, laat staan dat het een vertaling is. Maar het leek me een goede opportuniteit om dit samen met Gitte te lezen en ze ook kennis te laten maken met iets anders dan de typische leren lezen boeken.

We zijn er deze avond in begonnen. De eerste bladzijden zijn er door, en ik heb de indruk dat ze al helemaal in het verhaal zit. Het boek is nog te moeilijk voor haar om helemaal zelf uit te lezen, om te vermijden dat het snel gaat vervelen lees ik een bladzijde of twee en leest ze dan zelf ook een stukje. Ik wil ze vooral tonen dat een goed boek niet saai hoeft te zijn.

Ik ben benieuwd wat ze er van zal vinden. Het beste is dat ze het verhaal kan ervaren zonder voorkennis. En als het boek uit is kunnen we samen de film kijken.


Goede gewoontes

Er was een tijd dat ik goede, of althans betere, gewoontes had. Op tijd slapen, zogenaamde miracle mornings, elke dag lezen, en over het algemeen een rustige geest. Ik ben dat het voorbije jaar wat kwijt gespeeld, en de laatste tijd begint het erg te knagen.

Ik weet perfect wat ik deed en wat voor keuzes ik maakte, zaken die voor rust in mijn hoofd zorgden en mij energie gaven om alles aan te kunnen. In de meeste gevallen was het routine en automatisme. Dat ging over alle clichés die bijdragen aan een gezonder levensstijl. Betere voedingskeuzes, voldoende beweging en ,als het ware, geestelijke verrijking.

Het voorbije jaar koos ik maar al te vaak voor het gemakkelijke, zo vaak dat gemakkelijk niet meer plezant is. En ja, er was een moment waarop dat toegelaten was. Maar het gevolg is nu wel dat ik een aantal patronen heb opgebouwd waar ik niet tevreden mee ben en het is verdomd moeilijk om daar weer vanaf te raken.

Ik heb nu 5 punten bepaald waar ik (opnieuw) beter in wil worden, al kan ik gemakkelijk een pak meer verzinnen. Om mij daarbij te helpen heb ik Productive (habit tracker) geïnstalleerd (er is iets erg bevredigend aan het af tikken van items en daar visueel statistieken van te zien).

  • Write something: ofwel hier op de blog, ofwel in mijn Day One journal (hierover late meer). Minimum enkele zinnen.
  • Read something: Vroeger las ik elke dag; ± 2 boeken per maand, een hoop interessante artikels en nog tijd over voor een online cursus. Dit jaar heb ik nog geen enkel boek uitgelezen. Minimum 10 minuten.
  • Do something sporty: begint terug te komen, maar is nog wat werk aan. Minimum 1 uur fietsen of 40 minuten lopen of 1 uur wandelen of 15 minuten indoor. Of een combinatie.
  • Be mindful: Ik heb het hier niet expliciet over meditatie, maar wel minstens 10 minuten disconnect. Geen muziek, geen podcasts, geen tv, geen internet. De geest even laten rusten. De paar minuten voor ge in slaap valt tellen niet mee.
  • Sleep: Voor middernacht gaan slapen. Met, hopelijk, als gevolg dat ik terug vroeger kan opstaan. Dit gaat volgens mij het moelijkste worden.

Voorlopig hou ik de definities erg breed, kwestie van klein te beginnen. Ik verwacht ook niet meteen elke dag alles te kunnen af tikken. Mijn doel is deze routines er terug in te krijgen en dan eind juni evalueren en bijschroeven. Ik hoop ook op een sneeuwbaleffect, waarbij ik in tussentijd vanzelf weer andere routines opnieuw op pik.


Er zit terug wat meer routine in

Sportactiviteit april - begin mei
groen: wandelen, oranje: fietsen, geel: lopen, rood: indoor training, blauw: snowboarden

April was een goede maand op vlak van sport. Ik heb de maand ingezet met een short-ski weekend waarin ik niet enkel op de plank heb gestaan, maar ook even ben gaan lopen en enkele wandelingen heb gedaan. Dat hele weekend heeft een klik gemaakt bij mij en ik was er helemaal klaar voor om terug vollenbak te bewegen.

Het eerste dat is blijven hangen was het wandelen. Een van mijn zwaktes op de trails is dat ik een trage wandelaar ben. We proberen met de collega's elke middag een korte wandeling te maken, wat op zich al positief is, maar ik wil er wat meer effort in steken. Intussen heb ik ook ervaren dat het ideaal is om toch nog even de deur uit te gaan als ik het gevoel heb dat een rondje lopen of fietsen fysiek te veel van mij gaat vragen of tussen 2 intensievere sportdagen in om toch te blijven bewegen.

Als we kijken naar de activiteiten voor april zit er een hoge concentratie in het midden. Die dode week in het begin heeft te maken met verlof, paasvakantie en de kinderen die toen bij mij waren. Sporten lukt dan simpelweg niet. De tweede paasweek waren de kinderen aan zee en kon ik me helemaal laten gaan. Een paar keer met de fiets naar het werk, wat lopen en een aantal wandelingen.

Ik wist op voorhand dat het moeilijk zou zijn om dat ritme aan te houden. Zeker met de fiets gaan werken vraagt toch wat planning en motivatie (vooral als het minder zonnig is). Het enige dat echt nog ontbreekt is mijn indoor kracht trainingen. De looproutine daarentegen zit er wel weer in.

Een bijkomende motivator is Gitte die nu ook regelmatig eens wil joggen. Ik moet er zelfs geen punt van maken om samen een rondje te doen, ze zeurt er gewoonlijk zelf om. Het is even de wijk op en af, 1.8km, maar dat hebben we toch ook weer gehad.

Mei gaat een heel ander verhaal brengen. Ik ben begonnen aan een tijdelijke opdracht waarvoor ik 3 dagen per week in Kontich moet zijn. Ik heb het zo kunnen regelen dat het op de dagen valt dat de kinderen niet bij mij zijn, 's morgen of 's avond sporten blijft dan wel mogelijk, zeker nu de dagen langer worden. En er blijkt ook een douche te zijn, dus 's middag even buiten gaan is op zich ook geen probleem. Uitvluchten heb ik dus niet, het zal enkel zoeken worden naar een juist ritme.


Microblogging

Hier een screenshot van mijn blog van weleer. Met in de sidebar, wat de cool kids nu, een microblog noemen.

Met de hype rond Mastodon en Microblogging moest ik er aan denken hoe ik vroeger veel meer experimenteerde met het web. Ik ga eerlijk zijn, ik mis het soms en het mag dan een hype zijn, het heeft iets los gemaakt in mij. Ik speel met wat ideeën en wie weet komt er wat van, maar de realiteit en mijn prioriteiten liggen soms wat anders.

De screenshot is van 2006, ik vond geen eerdere versie op Archive.org, maar ik heb het in april 2005 in het leven geroepen. Dit is in een tijd voor Twitter en Facebook.


K.

Zo schoon.